• COVID-19 a avut un impact foarte rapid și drastic asupra sectorului hotelier din România. Potrivit unui sondaj anterior efectuat în aprilie – mai 2020 de Cushman & Wakefield, 64% dintre hoteluri au fost afectate începând cu ultima săptămână a lunii februarie. Trăgând linie, odată cu impactul COVID-19 asupra hotelurilor, se așteaptă ca mai mulți angajați să fie concediați, în plus față de personalul pe care hotelierii** au fost obligați să îl reducă în lupta pentru a minimiza costurile și a menține business-ul pe linia de plutire.
• Sprijinul guvernului este necesar pentru redresarea sectorului hotelier românesc. Majoritatea respondenților consideră că o recuperare mai rapidă poate fi susținută prin diminuarea restricțiilor de călătorie și privind desfăşurarea evenimentelor interioare, prin sprijinul financiar și salarial oferit de guvern și prin introducerea unor stimulente de călătorie pentru a încuraja turismul domestic.
• Privind către 2021, hotelierii sunt pregătiți să facă tot posibilul pentru a atrage oaspeții și a continua operațiunile. Astfel, 43% dintre respondenți vor menține hotelurile deschise dacă nu se va instaura din nou carantina, în timp ce 19% intenționează să-și ţină business-ul deschis în eventualitatea oricărui scenariu.
• În previziunile performanţelor pentru 2021, hotelierii consideră că veniturile generate de zonele de facilități precum restaurant, săli de conferințe/evenimente și spa au o importanță ridicată pentru a susține venituri sustenabile. În ceea ce privește indicatorii de performanță, hotelierii se așteaptă la un grad mediu de ocupare de 31% și la un tarif mediu de 197 lei. Respondenţii ce aparţin unor branduri internaţionale previzionează un tarif mediu mai mare, de 224 lei, în timp ce brandurile naţionale şi hoteluri independente iau în calcul un tarif de 157 lei, respectiv 192 lei.
Un studiu realizat de Cushman & Wakefield în parteneriat cu FIHR, care vizează hotelierii români, a fost lansat în noiembrie 2020 pentru a înțelege impactul COVID-19 asupra industriei hoteliere românești și viziunea lor cu privire la evoluţia acestui sector. Acesta este al doilea studiu realizat, după lansarea primului în aprilie 2020, cu scopul de a spori atenția asupra industriei și de a face apel la autorități pentru un sprijin mai semnificativ și mai precis pentru sectorul hotelier. Cushman & Wakefield și FIHR vor continua să se asigure că acest sector primește sprijin adecvat prin colectarea și analizarea datelor disponibile și prin apeluri către autorități.
Sectorul hotelier se luptă pentru a supraviețui
2020 a reprezentat un an plin de provocări pentru toată lumea, în special pentru sectorul hotelier. Primul caz oficial de COVID-19 din România a fost anunțat la sfârșitul lunii februarie 2020 și a fost urmat de o carantină națională și închiderea frontierei la sfârșitul lunii martie 2020. În perioada de vară, restricțiile de călătorie au fost mai relaxate; cu toate acestea, creșterea numărului de cazuri COVID-19 a determinat guvernul să reintroducă restricțiile, iar România continua să rămână în stare de alertă.
Rezultatele ridicate obținute în 2019 au pregătit hotelierii pentru un an optimist în 2020. Cu toate acestea, conform rezultatelor sondajului, piața hotelieră din România a înregistrat o scădere medie a profitului cu 73% în anul fiscal octombire 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. În ceea ce privește indicatorii de performanţă ai hotelurilor, datele fiscale din octombrie 2020 dezvăluite de STR arată că România a obținut un grad de ocupare mediu de 24% și un tarif mediu de 293 lei. Aceasta se traduce printr-o scădere de 72% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.
Conform studiului, deși rezultatele pentru o astfel de perioadă incertă sunt dificil de cuantificat, hotelierii români anticipează un grad mediu de ocupare anual de 31% pentru 2021. Majoritatea respondenților consideră că proprietățile lor vor atinge un grad de ocupare maxim de aproximativ 40%, în timp ce doar 7% iau în calcul un grad de ocupare de circa 70%. În ceea ce privește tariful mediu, hotelierii se așteaptă la o medie de 197 lei în 2021. Aceasta reprezintă o valoare mult mai mică comparativ cu octombrie 2020, şi poate indica faptul că hotelierii se vor concentra pe maximizarea gradului de ocupare în perioada de recuperare, așa cum a fost evidențiat în studiul anterior. În plus, întrucât perioada de recuperare va fi dominată de călătorii interne, hotelierii ar putea să realizeze strategii pentru un tarif mediu mai scăzut, pentru a face apel la clienţii locali.
În plus, 89%, respectiv 87% dintre hotelieri se așteaptă ca veniturile generate de restaurante și săli de conferințe / evenimente să fie extrem de importante în performanța hotelurilor previzionată pentru 2021. Pe locul trei se situează veniturile obţinute din serviciile de Spa și Wellness, 56% din respondenți menţionând că acestea sunt importante pentru a susține venituri sustenabile pentru proprietățile lor.
În timp ce hotelierii încearcă să scadă costurile operaţionale, studiul subliniază faptul că, din octombrie 2020, o medie de 35% dintre angajați au fost concediați. Comparând acest rezultat cu studiul anterior din aprilie-mai 2020, această cifră a crescut cu 6%. Sprijinul guvernamental este aşasar urgent necesar pentru a proteja forța de muncă în sectorul hotelier, pentru a reduce la minimum disponibilizările viitoare care au impact asupra condiţiilor de trai ale oamenilor.
Cel mai important, 65% dintre respondenți au declarat că, fără sprijin guvernamental, hotelurile lor nu vor putea supraviețui după martie 2021. Doar 7% dintre respondenți au menționat că afacerea lor poate supraviețui mai mult de un an în aceste condiţii. Prin urmare, supraviețuirea și redresarea sectorului hotelier românesc vor rămâne dependente de sprijinul guvernamental oferit în 2021.
Revenirea și perspectiva viitoare
În ciuda provocărilor pe termen scurt cu care se confruntă în prezent sectorul hotelier românesc, perspectivele pe termen lung rămân pozitive, dovadă fiind creșterea constantă a turismului din ultimii ani, oferta cuprinzătoare, atractivitatea țării ca destinație de relaxare și de afaceri. Potrivit Oxford Economics, se așteaptă ca numărul de nopți petrecute în unitatile de cazare în România să atingă până în 2023 nivelul de dinaintea crizei.
Privind în perspectivă, hotelierii își mențin optimismul, majoritatea respondenților intenționând să rămână deschiși în 2021, atâta timp cât nu vor fi introduse alte perioade de carantină. Pe de altă parte, 20% dintre respondenți iau în considerare închiderea hotelurilor în timpul extra-sezonului, pentru a salva din costuri pe fondul lipsei cererii. 3% dintre respondenții hotelieri planifică o schimbare de strategie pentru transformarea conceptului de business adaptat pentru sejururi pe termen lung (de peste 6 luni) în 2021.
Deși hotelierii încearcă din răsputeri să supraviețuiască acestei perioade dificile, trebuie subliniat faptul că sprijinul guvernamental continuu este esenţial pentru redresarea sectorului hotelier românesc. Conform studiului, 40% dintre hotelieri consideră că se poate asigura o revenire mai rapidă odată cu relaxarea restricțiilor de călătorie și evenimente desfăşurate la interior și cu condiţia oferirii unui sprijin guvernamental financiar și salarial. În plus, 10% dintre respondenți observă beneficiul implementării unor ajutoare guvernamentale de călătorii pentru o creștere a cererii interne.
Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 53.000 de angajați în peste 60 de țări si venituri de 8,8 miliarde de euro, oferă consultanță în optimizarea valorii activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanță imobiliară de top pe piața locală, ce activează ȋn toate segmentele pieței imobiliare, fiind afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent. Echipa de peste 60 de profesioniști și colaboratori oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor.
FIHR – Federația Industriei Hoteliere din România este prima organizație patronală din turismul românesc și cea mai reprezentativă din industria hotelieră, prin cifra de afaceri și numărul de angajați, reunind 4 din top 5 companii hoteliere din România după cifra de afaceri, fiind prezentă la nivel național în 38 de localități și cumulând peste 11.800 camere în proprietățile hoteliere membre.
FIHR este afiliată la Confederația Patronală Concordia, o confederație patronală reprezentativă pentru mediul de afaceri din România, reunind cele mai puternice federații sectoriale din economia românească și cuprinzând 7 din primele 10 companii după numărul de angajați și cifra de afaceri. Concordia este singură confederație patronală românească afiliată la International Organization of Employers și Business Europe.
FIHR este membru fondator al Alianței Pentru Turism (APT), o structură informală deschisă și constituită voluntar, din care fac parte 22 organizații patronal-profesionale importante din turismul românesc. APT este construită ca o platformă formală de colaborare între membrii ei, organizații care au ca scop dezvoltarea sectorului turistic din România și care respectă principii legale și etice în afaceri.
În 2020, grupul de lucru pentru turism din cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR) a fost coordonat de Călin Ile – Președinte FIHR.
Începând cu 1 ianuarie 2021 FIHR va fi membru HOTREC – organizația europeană care reunește 45 de asociații naționale ale hotelurilor, restaurantelor, barurilor și cafenelelor din 33 de țari și care reprezintă vocea industriei ospitalității în Europa.