STUDIU: Emisiile de dioxid de carbon provenind de la vehiculele din Europa ar provoca 5.000 de decese pe an

Emisiile de dioxid de carbon provenite de la vehiculele diesel europene, ale caror teste au fost trucate de constructori pentru a le face sa para mai ecologice, ar putea fi responsabile de producerea a 5.000 de decese pe an in Europa din cauza poluarii aerului, indica un studiu publicat luni si citat de AFP.

Aceste cifre sunt in concordanta cu evaluari anterioare ale numarului de decese cauzate de scandalul ”dieselgate” care a izbucnit atunci cand Volkswagen a recunoscut in 2015 ca a manipulat testele privind emisiile vehiculelor sale. Numerosi alti producatori au fost suspectati ca ar face acelasi lucru.

Un studiu publicat in luna mai in revista Nature a estimat ca, in 2015, 38.000 de decese „premature” au fost cauzate in intreaga lume de emisiile de oxid de azot generate „in exces” fata de cele prevazute de testele efectuate in laborator.

Studiul publicat luni in revista Environmental Research Letters se concentreaza pe situatia din Europa (cele 28 de tari ale Uniunii Europene plus Norvegia si Elvetia).

Cercetatorii din Norvegia, Austria, Suedia si Olanda au calculat ca aproximativ 10.000 de decese pot fi atribuite in fiecare an in Europa poluarii cu particule fine emise de vehiculele usoare care functioneaza cu motorina.

Aproape jumatate dintre ele (aproximativ 4.750) ar fi fost evitate daca emisiile de oxizi de azot provenite de la aceste vehicule pe sosele ar fi fost aceleasi cu cele observate in testele de laborator.

Volkswagen a recunoscut ca a instalat in masini dispozitive ilegale de reducere a emisiilor numai in timpul perioadei de testare.

Daca autovehiculele diesel ar emite la fel de putine noxe ca cele care functioneaza pe benzina, aproximativ 4.000 din aceste 5.000 de decese premature ar fi fost evitate, potrivit autorilor studiului.

Tarile cu cele mai multe decese sunt Italia, Germania si Franta, „din cauza populatiei lor mari si a proportiei ridicate a autovehiculelor diesel”, spun acestia.

Numarul vehiculelor diesel a crescut rapid in Europa din anii 1990, comparativ cu vehiculele pe benzina, iar acum reprezinta aproape jumatate din flota de vehicule europene.

Mai mult de 100 de milioane de automobile diesel circula in Europa, de doua ori mai multe decat in restul lumii, noteaza autorii.

Motoarele diesel emit mai putin dioxid de carbon, nociv pentru clima, decat cele pe benzina, dar cu mult mai mult oxid de azot.

Oxidul de azot, in special dioxidul de azot (NO2), este un gaz de esapament care este daunator pentru sistemul respirator. NO2 contribuie, de asemenea, la formarea de ozon, un alt poluant, in zilele caniculare si insorite. Mai multe teste de emisii au intrat in vigoare in septembrie, in Europa. (Agerpres)

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *