Facebook lansează Raportul Global Privind Starea Întreprinderilor Mici, pentru a ilustra impactul Covid-19

Întreprinderile mici și mijlocii reprezintă motorul economiei, contribuind la reducerea sărăciei și a inegalității veniturilor, în special în țările în curs de dezvoltare; cu toate acestea, pandemia provocată de Covid-19 a avut un impact major asupra performanței acestora. Pentru a ilustra modul de răspuns și reacțiile în fața unei provocări nemaiîntâlnite până acum, Facebook, în parteneriat cu Banca Mondială și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), realizează un sondaj la nivel global, desfășurat pe parcursul a șase luni, în 50 de țări. Prima fază a cercetării a avut loc între 29 mai și 1 iunie și a implicat peste 30.000 de lideri de afaceri din întreaga lume, care sunt prezenți pe Facebook.

O privire de ansamblu:

  • Peste un sfert dintre IMM-urile participante la sondaj au raportat faptul că în primele 5 luni ale anului 2020 și-au suspendat activitatea;
  • O treime dintre IMM-uri au ales să reducă numărul de angajați, pentru a face față provocărilor legate de pandemie;
  • Sectoarele cele mai afectate au fost HoReCa; Transport și Logistică; Producție și Servicii;
  • Suspendarea temporară a activității a pus o presiune suplimentară asupra companiilor conduse de femei, care au fost nevoite, mai mult decât oricând, să găsească un echilibru între responsabilitățile personale și cele profesionale.

Majoritatea țărilor au intrat în carantină în luna martie a anului 2020, iar impactul economic al acestei decizii a fost major – o treime (33%) dintre IMM-urile care funcționau au raportat că și-au redus numărul de angajați ca urmare a pandemiei provocate de Covid-19, în timp ce 26% dintre IMM-uri au raportat faptul că și-au suspendat activitatea în perioada ianuarie – mai 2020, procentul fiind de peste 50% în unele țări.

În România, IMM-urile au reușit să depășească provocările aduse de pandemie, chiar dacă fac parte din industriile puternic afectate și nu primesc sprijin financiar adecvat. Cu toate acestea, respondenții s-au declarat optimiști, mai ales pe termen mediu, majoritatea companiilor așteptându-se să își reia activitatea odată ce restricțiile generate de Covid-19 vor fi ridicate.

În România, IMM-urile deținute de femei au raportat mai puține sistări ale activității

Aproape un sfert din IMM-urile chestionate au raportat faptul că activitatea a fost suspendată în perioada ianuarie – mai, anul curent. În Europa, IMM-urile deținute de femei erau cu 6 puncte procentuale mai probabil să fie închise decât IMM-urile deținute de bărbați (23% dintre IMM-urile deținute de femei au fost închise, comparativ cu 17%, cele deținute de bărbați). În România, însă, situația este diferită – o rată mai mare de suspendări a fost raportată în cazul companiilor deținute de bărbați, față de companiile deținute de femei. Acest lucru a fost remarcat și în Indonezia, Italia și Ungaria. Cu toate acestea, deși au reușit să își continue activitatea, companiile din România deținute de femei au raportat o scădere a vânzărilor cu o marjă de peste cinci puncte procentuale – aspect întâlnit și în Japonia, Canada și Statele Unite ale Americii.

Cele mai afectate sectoare au fost HoReCa (76%), Transport și Logistică (69%), Producție (64%) și Servicii (63%).

Un lucru important de remarcat este legătura dintre măsurile restrictive adoptate de guverne și impactul acestor măsuri asupra IMM-urilor: cu cât măsurile au fost mai restrictive, cu atât disparitatea de gen în ceea ce privește ratele de închidere a IMM-urilor deținute de femei, respectiv cele deținute de bărbați a fost mai pronunțată.

Sprijinul financiar este esențial pentru continuarea activității

30% dintre IMM-urile chestionate în Europa au raportat faptul că au primit o formă de asistență financiară ca răspuns la pandemia Covid-19, până la momentul în care a fost realizat sondajul. În România, mai puțin de 15% dintre IMM-uri au raportat că au primit asistență financiară. Un procent similar a fost observat și în Turcia, Ungaria și Vietnam. În schimb, Austria, Belgia și Irlanda se situează cu mult peste media europeană, aproape 50% dintre IMM-urile chestionate din aceste țări raportând faptul că au beneficiat de sprijin financiar.

Femeile aflate la conducerea companiilor rămân în căutarea echilibrului muncă – viață privată

Nevoia de a găsi un echilibru între responsabilitățile profesionale și cele personale a avut un impact disproporționat asupra liderilor de afaceri de sex feminin. În toate țările participante la sondaj s-a putut observa o probabilitate mai mare ca femeile aflate la conducerea companiilor să aibă grijă de copii sau de alte persoane în nevoie, fiind mult mai puțin probabil să se bazeze pe partenerul de viață. Așadar, în țări precum Australia, Belgia, Ungaria, Olanda, România și Rusia există o mare inegalitate. Liderii de afaceri femei sunt cu 30% până la 50% mai predispuși să aibă grijă de persoanele dependente, fiind cu 20% până la 30% mai puțin probabil să se bazeze pe partenerul de viață. Această diferență importantă scoate în evidență faptul că multe femei de afaceri resimt mult mai accentuat schimbările și provocările generate de pandemia de Covid-19.

Cum va arăta viitorul?

Rezultatele sondajului au arătat faptul că antreprenorii sunt optimiști și perseverenți, dar pentru a putea depăși acest moment dificil au nevoie urgentă de încasări și de clienți. Întreprinderile mici și mijlocii au avantajul major al agilității și al capacității de adaptare la situații noi, dar, cu toate acestea, accesul la fonduri este încă o provocare. Și mai promițător este faptul că 74% dintre IMM-urile care au fost închise la momentul sondajului se așteaptă să își reia activitatea pe măsură ce măsurile de prevenire a Covid-19 vor fi ridicate.

Putem spune, astfel, că depășirea efectelor pandemiei presupune o muncă permanentă. Drumul spre relansare nu este clar și pot fi necesare măsuri suplimentare de sprijin – mulți fac referire la importanța unor subvenții salariale, amânări de obligații fiscale și a accesului la împrumuturi și credite pentru a compensa problemele de încasări și de cerere, cu care companiile se confruntă la ora actuală. Sondajul va continua să monitorizeze evoluția acestor nevoi și provocări, pe parcursul următoarelor luni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *