« Pirelli a fost întotdeauna atent la limbajul fotografiei și la evoluția acesteia. Vedem în fotografiile tânărului artist Prințul Gyasi un nou limbaj care transmite energie pozitivă și mesaje puternice, și care vorbește noilor generații. Opera sa dezvăluie o estetică originală, este o călătorie în culoare, într-o lume cu caracteristici unice », au declarat reprezentanții Pirelli.
PRINȚUL GYASI a declarat: „Sunt onorat că Pirelli mi-a oferit oportunitatea de a-mi exprima gândurile, sentimentele și emoțiile pe pânza lor pentru cel de-al 50-lea calendar. Fiind primul artist african din spatele Pirelli Cal pentru 2024 mi-a dat șansa de a evidenția pe unii dintre oamenii care m-au inspirat de-a lungul anilor, de când eram copil și ca adult. Reprezentarea și cultura sunt foarte importante pentru mine, prin urmare, pentru prima dată în istoria Calendarului, am decis că o parte a proiectului se va desfășura în țara mea, Ghana.”
Calendarul Pirelli, cunoscut și sub numele de „The Cal”™, a fost creat de Pirelli UK Limited, filiala britanică a grupului, care a lucrat la proiect cu libertate de acțiune. În 1964, britanicii, în căutarea unei strategii de marketing care să ajute Pirelli să se diferențieze de concurența internă, i-au numit pe directorul de artă Derek Forsyth și pe fotograful britanic Robert Freeman, faimos pentru portretele sale ale trupei Beatles, pentru a realiza un proiect complet inovator pentru acea vreme.
Rezultatul a fost un produs rafinat și exclusivist, cu conotații artistice și culturale, care încă de la început l-a diferențiat de lumea modei și glamourului. De-a lungul celor 50 de ani care au urmat, „The Cal”™ a continuat să marcheze trecerea timpului cu imagini realizate de cei mai apreciați fotografi ai momentului – capturând și interpretând cultura contemporană și stabilind adesea noi tendințe.
Între 1964 și 2020, au fost realizate în total 47 de calendare Pirelli de către 37 de fotografi.
Cele trei etape ale „The Cal”™ Istoria Calendarului Pirelli poate fi împărțită în trei perioade:
- Prima decadă, între 1964 și ’74, urmată de o pauză lungă în publicare (nouă ani) din cauza recesiunii mondiale și a perioadei ulterioare de austeritate;
- A doua decadă, între ’84 și ’94, în care Calendarul a fost relansat și a devenit din ce în ce mai de succes;
- Din 1994 până în prezent, cuprinzând trecerea de la mileniu, în timpul căreia „The Cal”™ a obținut statutul de pionier.
§ Decada dintre 1964 și ’74. Anii de început ai „The Cal”™ au fost vremurile trupei Beatles, muzica rock și fustelemini, dar și mișcările de protest ale tineretului și manifestările pentru pace anti-Vietnam. Calendarul și-a depășit curând rolul inițial de „cadou de firmă” pentru clienții cheie, devenind o publicație exclusivistă destinată unui număr restrâns de destinatari. Modelele erau în mare parte debutante tinere, fotografiate în cadre atmosferice și de elită: plaje exotice și locuri naturale. Dar chiar și aceste prime imagini strălucitoare ofereau o perspectivă asupra adevăratei estetici și filozofii culturale ale Calendarului: „The Cal”™ aspira să fie un semn al vremurilor în schimbare.
În 1968, Harri Peccinotti s-a inspirat din poezia lui Elizabeth Barrett Browning, Allen Ginsberg și Ronsard, iar în anul următor a respins pozițiile formale în favoarea unor cadre naturale, spontane, capturate pe plajele însorite din California. În 1972, Sarah Moon a devenit prima fotografă de sex feminin care a realizat Calendarul, spulberând tabuurile pe parcurs.
Anunțul din martie 1974 că publicarea urma să fie întreruptă a provocat mult mai multă indignare în presa britanică și internațională decât lansarea în sine, semn sigur al succesului în creștere al Calendarului Pirelli. În deceniul următor, s-au dedicat diverse cărți, colecții și antologii în diferite limbi, cel mai faimos fiind o publicație din 1975 care acoperea zece ani ai „The Cal”™, însoțită de un cuvânt înainte nostalgic scris de nimeni altul decât David Niven.
§ Deceniul de la ’84 la ’94. În cele din urmă, în 1984, a avut loc așteptata întoarcere a Calendarului. Sub conducerea noului director de artă, Martyn Walsh, Calendarul s-a întors la rădăcinile sale, includând referințe discrete, aproape subliminale, la produsul eroic al Grupului: anvelopele. Pe plajele din Bahamas, alături de frumoasele modele fotografiate pentru Calendarul din 1984 de către Uwe Ommer, au apărut urme misterioase în nisip: desenul benzii de rulare a celei mai recente creații a Pirelli, anvelopa P6. În ceea ce privește plasarea produsului, a fost o prezență subtilă, dar omniprezentă, evocând tehnologia care domina acea perioadă.
În 1987, Terence Donovan a creat un Calendar revoluționar care prezenta doar modele de culoare, printre care se număra și Naomi Campbell, în vârstă de 16 ani, la începutul carierei sale. În anul următor, Barry Lategan a inclus pentru prima dată un model masculin în acest spectacol tradițional al frumuseții feminine. În 1990, Arthur Elgort a realizat primul Calendar Pirelli integral alb-negru, dedicat Jocurilor Olimpice și regizoarei de film germane Leni Riefenstahl.
§ Din 1994 până în present. În 1993, coincizând cu sfârșitul altui deceniu și după o schimbare în conducerea de vârf a companiei, a avut loc un alt moment de cotitură important. Pirelli și-a mărit implicarea la nivel internațional, lansând campanii publicitare de înalt profil (inclusiv faimoasa imagine a sprinterului Carl Lewis în pantofi cu toc roșii), iar Calendarul a devenit una dintre principalele unelte pentru transmiterea noii imagini a Grupului. Direcția artistică s-a mutat în sediul Pirelli din Milano și s-a decis eliminarea tuturor referințelor la anvelope. „The Cal”™ a revenit astfel la sine însuși, o publicație artistică fără limite sau restricții impuse creatorilor săi, în afara canonului stilului și al bunului gust. Pirelli, în cele din urmă, este o marcă internațională care nu este identificată cu o singură familie de produse, ci evocă o gamă largă de valori și semnificații, în primul rând angajamentul față de inovație și căutarea excelenței, elemente care au inspirat întotdeauna și Calendarul.
În 1994, Herb Ritts a lansat noua eră a „The Cal”™ cu o echipă fenomenală de supermodele: Cindy Crawford, Helena Christensen, Kate Moss și Karen Alexander. Calendarul său, intitulat „Un omagiu adus femeilor”, urmărea să surprindă „femeile anilor ’90 și locul lor în lume: mândre, sexy și frumoase în interior”. De atunci, talentul creativ al fotografilor și farmecul fermecător al modelelor au fost fundamentul succesului Calendarului Pirelli. Conexiunea sa cu lumea modei și a glamourului a devenit și mai puternică: pentru vedetele de pe podium, apariția în „The Cal”™ este echivalentul reușitei, iar competiția între debutanți este acerbă.
Cele mai mari nume care au înfrumusețat ultimele câteva ediții ale secolului includ pe Christie Turlington și Naomi Campbell (din nou) în 1995 (fotografiate de Richard Avedon); Carré Otis, Eva Herzigová și Nastassja Kinski în ’96 (fotografiate de Peter Lindbergh), și Inés Sastre și Monica Bellucci (prima model italiană) în ’97. În 1998, Bruce Weber a dedicat câteva cadre unor staruri masculine de film și cântăreți, printre care Robert Mitchum, John Malkovich, Kris Kristofferson, B.B. King și Bono, în timp ce Alek Wek și Laetitia Casta au fost fețele anului 1999, fotografiați de Herb Ritts, și 2000, de Annie Leibovitz.
Secolul al XXI-lea a început cu un Calendar Pirelli fotografiat în Napoli de Mario Testino, având în rolurile principale, printre altele, pe Gisele Bündchen și Frankie Rayder. În 2002, Calendarul a prezentat numeroase actrițe și două nepoate celebre: Lauren Bush (în vârstă de 17 ani, nepoata lui George Senior) și Kiera Chaplin (nepoata marelui Charlie). Echipa pentru 2003, fotografiată din nou de Bruce Weber, a fost una impresionantă: cu trei frumuseți italiene (Mariacarla Boscono, Eva Riccobono și Valentina Stilla) alături de modele celebre precum Sophie Dahl, Heidi Klum, Karolina Kurkova și Natalia Vodianova, precum și vedete masculine din film și sport (Alessandro Gassman, Stephane Ferrara și Richie La Montagne).
Ediția din 2004, care a coincis cu aniversarea a patruzeci de ani de la „The Cal”™, s-a concentrat pe speranțele și visele divelor precum Catherine Deneuve și Isabella Rossellini și a fost încredințată creativității tehnologice a lui Nick Knight. În 2005 a venit rândul lui Patrick Demarchelier: în „O espirito do Brasil” a fotografiat modele de calibru precum Naomi Campbell și noi venite precum Adriana Lima pe plajele însorite din Ipanema și Copacabana. Cunoscutul duo englez/turc Mert și Marcus a fost la conducere în 2006, alegând farmecul retro al anilor ’60 de pe Coasta de Azur și frumuseți senzuale precum Jennifer Lopez, Kate Moss și Gisele Bündchen. Anul 2007 a fost anul celor mai mari nume din Hollywood, prezentând cinci dive: Sophia Loren, Penelope Cruz, Hilary Swank, Naomi Watts și nou-venita Lou Doillon, fotografiate de partenerii olandezi Ines și Vinoodh Matadin în California. În 2008, Patrick Demarchelier a fotografiat din nou „The Cal”™, optând pentru locații din Asia pentru prima dată. Filmările au avut loc în întregime în Shanghai, iar distribuția a amestecat Estul și Vestul, incluzând actrița chineză Maggie Cheung și top modelul Doutzen Kroes.
În 2009, faimosul artist Peter Beard a dus „The Cal”™ în Botswana, fotografiind modele aclamate la nivel internațional precum Daria Werbowy, Lara Stone și Mariacarla Boscono. Beard, care a trăit în Kenya timp de 30 de ani, este unul dintre cei mai mari fotografi ai misterului și farmecului Africii. Ediția din 2010 a fost încredințată fotografului american Terry Richardson, cunoscut ca fiind un „enfant terrible” datorită stilului său provocator și libertin, lucrând cu personaje relaxate și sclipitoare precum Miranda Kerr, Lily Cole, Rosie Huntington și Ana Beatriz. În spatele calendarului din 2011 s-a aflat geniul creativ al lui Karl Lagerfeld: artist, estet și legendă a modei cu multiple talente. În studioul său din Paris, Lagerfeld a creat „Mythology”, un calendar care reflecta pasiunea sa pentru cultura clasică greacă și romană. Distribuția sa impresionantă de personalități masculine și feminine a inclus modelele Baptiste Giabiconi și Brad Kroenig și actrița Julianne Moore. Ediția din 2012 a fost realizată de Mario Sorrenti, primul fotograf italian, care a ales Corsica ca decor pentru „Swoon”, avându-le în rolurile principale pe Milla Jovovich, Kate Moss și Isabeli Fontana.
În 2013, „The Cal”™ a fost încredințat lui Steve McCurry, unul dintre cei mai faimoși fotoreporteri din lume, ale cărui fotografii pentru Pirelli au dezvăluit schimbările sociale și economice în Brazilia. Distribuția sa, care includea actrița braziliană Sonia Braga, cântăreața Marisa Monte și modelele Adriana Lima, Petra Nemcova și Summer Rayne Oakes, a avut un angajament comun față de lucrările de caritate, sprijinind ONG-uri, fundații și proiecte umanitare.
Pentru a marca cea de-a 50-a aniversare a Calendarului Pirelli în 2014, s-a decis editarea fotografiilor realizate de Helmut Newton în 1985, dar care din diferite motive nu fuseseră publicate.
Anul următor, în 2015, Calendarul a abordat o nouă direcție, iar multe dintre temele care au fost doar atinse în edițiile anterioare au ocupat acum un loc central în viziunile fotografilor.
Primul dintre aceștia a fost Steven Meisel, care a decis să adopte un format clasic – 12 modele în 12 fotografii – cu eroine de film și iconuri ale publicității și lumi transgresive a modei. El a introdus și un subiect extrem de actual – acela al modelelor „curvy” (Candice Huffine) -, deschizând astfel un nou sezon în esteticași viațaCalendarului. Următorul pas a venit cu Calendarul din 2016, pentru care Annie Leibovitz a decis să portretizeze 13 femei de succes din toate domeniile de viață. Campioana de tenis Serena Williams a pozat în fața aparatului ei foto, la fel ca și cântăreața Patti Smith, interpretă și muzician Yoko Ono și criticul și scriitorul Fran Lebowitz. Printre altele, au mai fost și Agnes Gund, președinta emerită a MoMA, bloggerul Tavi Gevinson și Mellody Hobson, președinta fondului mutual Ariel Investments.
În anul următor, ștafeta a fost preluată de Peter Lindbergh. Într-o perioadă în care cele mai importante canale media prezentau femeile ca ambasadoare ale perfecțiunii și tinereții, Lindbergh a oferit și susținut un alt fel de frumusețe, nu perfectă, ci mai reală și capabilă să stârnească emoții. De aici și titlul „Emotional” al Calendarului din 2017, cu 14 actrițe internaționale, printre care Nicole Kidman, Penelope Cruz și Uma Thurman. În ediția din 2017, maestrul german a devenit singurul fotograf căruia i s-a cerut să realizeze Calendarul Pirelli pentru a treia oară, după cel pe care l-a creat în deșertul El Mirage din California în 1996 și cel din 2002 pe care l-a fotografiat la studiourile Paramount Pictures din Los Angeles.
În 2018 a venit rândul lui Tim Walker, care a ales să înfățișeze „Alice în Țara Minunilor” cu o distribuție de 18 nume emergente și consacrate, inclusiv Naomi Campbell, Whoopi Goldberg, Sean „Diddy” Combs și Ru Paul. Alice a fost interpretată de modelul Duckie Thot, al cărei parcurs personal – ca fiica unor refugiați sudanezi care s-au mutat în Australia – a făcut-o reîncarnarea perfectă a Alicei în zilele noastre, o eroină fără rădăcini și simbol al neliniștii.
Aspirațiile și visele femeilor au revenit în prim-plan în Calendarul din 2019. Albert Watson și-a intitulat Calendarul „Dreaming” (Visând) deoarece, în patru scurtmetraje, a ilustrat povestea a patru femei hotărâte să-și atingă obiectivele. Imaginile nu sunt doar portrete, ci cadre înghețate care investighează femeile și viziunile lor: Gigi Hadid, Misty Copeland, Julia Gardner și Laetitia Casta alături de Sergei Pollunin, Alexander Wang și Calvin Royal.
Tema Calendarului din 2020 a devenit versatilitatea femeilor. Fotograful a fost Paolo Roversi, al cărui „Looking for Juliet” (Căutând-o pe Julieta) a fost o reinterpretare fotografică a tragediei lui Shakespeare. Julieta este jucată de nouă femei, care creează o personalitate simplă și totuși complicată, ingenioasă și totuși pasională până în punctul în care este condusă de dragoste să-și ia propria viață. Roversi explorează complexitățile universului feminin căutând „Julieta” în fiecare femeie. Frumusețea, puterea, tandrețea și curajul coexistă într-o singură figură, așa cum vedem în gesturile, cuvintele, zâmbetele, lacrimile și ochii protagoniștilor, printre care se numără Emma Watson, Claire Foy, Rosalia, Indya Moore și Christen Stewart.
Pirelli nu a publicat Calendarul în 2021 din cauza răspândirii virusului Coronavirus. Se va întoarce în 2022 cu ediția realizată de Bryan Adams și cea din 2023 fotografiată de Emma Summerton.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.