Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind transportul de persoane

Recomandarea autorității de concurență vine în urma finalizării studiului privind modul de
funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport
alternativ.

Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind transportul în regim de taxi și
a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiții echivalente de
concurență, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării.

„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi,
cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai
puțin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru
consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa”, a
declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

În acest context, Consiliul Concurenței consideră necesară actualizarea reglementărilor
aplicabile transportului în regim de taxi, printr-o liberalizare moderată și adaptare la realitățile
economice actuale. De asemenea, deși într-o măsură mai redusă, și legislația privind
transportul alternativ necesită ajustări, în special pentru optimizarea modului de furnizare a
serviciilor, cu respectarea principiilor necesității și proporționalității în reglementare.
Recomandări pentru modernizarea legislației privind transportul în regim de taxi
Consiliul Concurenței atrage atenția că actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este
perimat și nu mai reflectă realitățile economice și tehnologice. Ca urmare, recomandă printre
altele:

  • Eliminarea limitării numărului maxim de autorizații taxi emise de autoritățile locale,
    deoarece restricționează concurența și limitează accesul noilor operatori pe piață,
    afectând în final și consumatorul;
  • Eliminarea tarifelor maximale: într-o economie de piață, prețurile trebuie stabilite liber,
    prin mecanismele cererii și ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care
    să justifice menținerea tarifelor maximale, așa cum au fost acestea reglementate în urmă
    cu peste 20 de ani;
  • Eliminarea limitării geografice a activității: Regula conform căreia taxiurile pot opera doar
    în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităților urbane actuale. Deplasările
    între localități sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă
    acestei nevoi;
  • Eliminarea obligativității afilierii la un dispecerat și dotării cu stații de emisie-recepție:
    majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicații mobile, iar obligația de a plăti un
    serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat și o barieră concurențială;
  • Încurajarea tranziției către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de
    autorizare pentru vehiculele electrice și hibride, precum și acordarea de scutiri fiscale
    temporare pentru mașinile electrice;
  • Implementarea unui sistem informatic național dedicat serviciilor de taxi: ar permite
    urmărirea activității șoferilor și curselor, contribuind la transparență, control și siguranța
    pasagerilor. O aplicație administrată de autoritățile de autorizare ar putea pune aceste
    informații la dispoziția publicului.
    Recomandări pentru transportul alternativ
    Chiar dacă reglementările aplicabile transportului alternativ sunt mai recente, Consiliul
    Concurenței consideră că și acestea necesită ajustări punctuale, pentru a asigura eficiența
    serviciilor. Astfel, autoritatea de concurență propune:
  • Eliminarea limitării geografice: La fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în
    localitatea unde își are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea
    operațională și accesul consumatorilor.
  • Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul
    alternativ ar trebui să fie aceeași ca în cazul taxiurilor.
  • Îmbunătățirea sistemelor informatice: Aplicațiile de intermediere ar trebui să permită
    identificarea și sancționarea eficientă a șoferilor care încalcă legislația sau standardele
    platformei.
    Recomandări privind comportamentul platformelor digitale
    Consiliul Concurenței atrage atenția că și platformelor de intermediere ale transportului
    alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze:
  • interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului: modificarea
    unilaterală a prețului după începerea cursei și debitarea automată a contului clientului fără
    consimțământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor de țin de protecția
    consumatorilor, sau chiar, în anumite condiții, a Legii concurenței.
  • modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiții echivalente pentru
    șoferi și clienți.
  • renunțarea la practicarea unor tarife standard diferențiate pe zile/ore (ex. „tarif de oră de
    vârf”), în condițiile existenței deja a tarifului dinamic care variază în funcție de cerere și
    ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a acelorași
    indicatori/factori asupra prețului.
    Consultare publică
    Raportul preliminar al Studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport
    în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ cu autoturism și conducător auto
    poate fi consultat la adresa www.consiliulconcurentei.ro.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.